Marketing Automation ökar lönsamheten
Många kanske vet vad Marketing Automation handlar om men har aldrig hört begreppet. Det kan vara ett kraftfullt sätt att öka sina intäkter, på ett sätt som är just automatiserat.
Vad är marketing automation?
Detta är en metod för att automatiskt identifiera kundens, eller hur man förväntar sig hur att kunden beter sig. Tack vare olika plattformar och system, kan man lagra och hantera den data (från användares aktiviteter) som behövs för att identifiera detta beteende. Beteende innebär också ofta ett visst intresse för vissa tjänster och produkter.
Automatiseringen kan både identifiera kundbehovet och anpassa marknadsföringen så att den blir mer relevant, och på så sätt öka omsättningen. Det kan gäller olika former av produkter, tjänster och abonnemang.
För att marketing automation ska lyckas behövs 8 saker genomföras:
- Analyser kring marknadsföringskampanjer och besökare
- Hantering av marknadsföringskampanjer
- Lagra kund- och företagsdata
- Rikta försäljningar till potentiella kunder
- Utvärdera kundernas intresse och engagemang i realtid
- Integrera med exempelvis e-post och sociala medier
- Genomföra nykundsrekrytering
- Utvärdera resultat efter genomförda marknadsföringskampanjer
Flera fördelar med automatisering
Precis som nästan allting annat, så finns det fördelar och nackdelar. Fördelarna är att det kan användas i många olika sammanhang. Det kan användas vid många olika typer av marknadsföra både till kunder och företag. En annan fördel är att det eliminerar risken för mänskliga misstag, annat än vid buggar.
Sedan kan det bli betydligt mer kostnadseffektivt än om man anlitar fristående konsulter som gör analyser och marknadsför. Ett företag som erbjuder Marketing Automation är Hubspot. Hubspot effektiviserar dina arbetsflöden med automatiska e-post utskick. Det finns många situationer, där man marketing automation kan appliceras.
Det finns givetvis några nackdelar också. Det kan missbrukas för att generera spam till exempel. Där har leverantörerna för plattformarna också ett ansvar, så att deras verktyg inte missbrukas. Ytterligare en nackdel är att vissa ifrågasätter den personliga integriteten om marketing automatisation används i samband med cookies exempelvis. Google har i år också “stängt av” möjligheten till automatiserad marknadsföring med cookies från tredje part. Ett första steg till att stärka användarnas integritet är den fortfarande relativt nya lagstiftningen GDPR. Idag krävs godkännande från besökaren för att man ska kunna använda sig av så kallade cookies, och på så sätt spåra deras beteende.