Salesforce erbjuder applikationer för CRM

Här har vi en amerikansk gigant som erbjuder innovativa och seriösa verktyg för dig som jobbar saker som kundservice, marknadsföring och applikationsutveckling.

Vad är Salesforce?

Många som jobbar inom IT-sektorn känner igen företagsnamnet. Salesforce grundades år 1999 av Marc Benioff (som tidigare varit anställd hos Oracle) tillsammans med en några andra personer. Marc Benioff är inte bara grundare utan även VD och ordförande än idag. Idag är Salesforce en av de största techbolagen i USA med en omsättning på många miljarder dollar och över 50 000 anställda.

Salesforce är ett företag som liknar många andra liknande företag men med sitt egna unika utbud och inriktning. De erbjuder applikation för kundrelationshanteringssystem (CRM) precis som exempelvis Hubspot gör. De är en välkänd och stor aktör. De är en av de största på marknaden. De är kända för att vara en av de ledande aktörerna med den här typen av tjänster. De anses också vara en av de bästa arbetsplatserna bland internationella storbolag.

Molntjänsten

Företaget erbjuder många produkter för många uppgifter, allt från problemhantering till att automatisera säljprocesser. De erbjuder en molntjänst som är ett allt-i-ett CRM. Här ligger fokus på försäljning med verktyg för bland annat säljautomation, avtalshantering och statistik. Här kan man få hjälp att hantera leads och automatisering av säljprocesser.

Salesforce erbjuder också mer avancerade funktioner som avancerad kontakthantering, analyser av olika slag, pipeline management och mer. Salesforce molntjänst är inte den mest användarvänliga för nybörjare (då är Hubspot bättre) men det är säkerligen en av de mest kraftfulla alternativen, för den som vill på allvar öka sin omsättning och förbättra sina tjänster eller produkter. Precis som Hubspot och flera andra plattformar, så är Salesforce en allt-i-ett-lösning med många olika verktyg för många ändamål.

Här är några fantastiska fördelar med Sales Cloud:

  • Avancerade och precisa rapporter
  • Avancerad spårning av kunddata
  • Förbättra och optimera din kundservice
  • Pålitligare prognoser för din verksamhet
  • Korta ner din försäljningscykel
  • Öka ROI genom att låta AI analysera försäljningsdata

Detta är alltså en plattform som på många sätt är mycket mer avancerad, kraftfullare och mer pålitlig än många andra konkurrenter. Dessutom är tjänsterna utvecklade och integrerade med andra stora IT-bolag som IBM och Accenture.

Med hjälp av Sales Cloud kan du också generera leads genom att utvärdera kundbehov och efterfrågan. Salesforce kraftfulla AI som heter Einstein, får du stöd av dess maskininlärning för att generera ännu fler leads och öka din omsättning.

Molntjänsten är en platform as a service (PaaS) som innebär att det är en komplett miljö för att utveckla och använda tjänsterna. Sales Cloud och andra delar av plattformen är integrerat tillsammans med andra molntjänster som Adobe Experience Cloud och Service Cloud från Amazon. År 2019 lanserades också en del på molntjänsten för att bygga nätverk för blockkedjor, vilket är till för organisationer som vill skapa egna kryptovalutor.

Andra kraftfulla verktyg som tillhandahålls är inriktade på uppgifter som att analysera sökdata i Google och att öka omsättningen i sociala medier. I commerce cloud, som är en del av molntjänsten finns det verktyg för internetmarknadsföring och SEO. Commerce cloud är till för att stärka varumärken. Här kan man skapa och optimera köpupplevelser via digitala och fysiska säljkanaler. Hos Salesforce finns också AppExchange som är en marknadsplats med tredjepartsutvecklare, för den som vill köpa tillägg som utökar de befintliga funktionerna.