Hubspot är ett kraftfullt CRM-system
Hubspots erbjuder en tjänst med flera olika verktyg och möjligheter. De erbjuder bra verktyg för dig och ditt företag om ni har en önskan om att öka lönsamheten och expandera. Företaget är inte svenskt men deras plattform är väldigt populär i många länder inklusive Sverige.
Vad är Hubspot?
Hubspot bildades år 2006 vid Massachusetts Institute of Technology (MIT). Företaget har sedan 2007 ökat sin omsättning på ungefär 200 000 dollar till över 1 miljard dollar. VD sedan i år (2021) är Yamini Rangan. Hubspot har köpt upp mindre men framgångsrika företag som PieSync och The Hustle, för att utöka eller förbättra sin portfölj av verktyg. Hubspot har också en stor årlig konferens i Boston med 10 000-tals deltagare och med kända talare som exempelvis Michelle Obama.
Hubspot är i praktiken en plattform som erbjuder dig, ditt team eller din organisation webbaserade verktyg. Det är verktyg inom marknadsföring, försäljning och kundtjänst. Här finns det möjlighet att öka din ROI, optimera innehållet på webbplatser, jobba med outreach och optimera ditt kundflöde på olika sätt. Här finns verktyg för framförallt för sökmotoroptimering och annan internetmarknadsföring. Det är alltså en molnbaserad CRM med potentiell integration i andra plattformar som salesforce.com, SugarCRM, NetSuite och Microsoft Dynamics CRM.
Vad erbjuder Hubspot?
Hubspot hjälper dig med allt från att blogga till e-postmarknadsföring och hantering av leads. De erbjuder också unika och skräddarsydda lösningar för att exempelvis generera leads.
Det finns ett antal fördelar också:
- Obegränsat antal användare per konto
- Integrera Outlook och Gmail
- All kommunikation i ditt konto lagras så att de inte förloras
- Hubspot är en allt-i-ett lösning så att du inte behöver betala för andra verktyg
- Får du problem så har de en utmärkt kundtjänst
- Tjänsten omfattas av en vänligt community
- SEO-delen är anpassad efter Googles riktlinjer för webmasters
Ytterligare en fördel är prisbilden. Liknande tjänster, som till exempel rätt så populära Ahrefs, är dyrare och har inte samma breda utbud. Många andra tjänster som är billigare är kanske mer nischade inom exempelvis ett specifikt område. Det finns till exempel rank trackers som du kan betala för inom SEO.
Några ytterligare exempel på verktyg som ingår är insamling av besöksstatistik för dina webbplatser och verktyg för sociala medier. Sedan tillhandahåller de också andra typer av resurser som begränsade men kostnadsfria verktyg, videokonferenser och så kallade white papers.
En av många verktyg som de erbjuder är en kundtjänst som man kan integrera på sin webbplats. Chatten är lätt att integrera. Det krävs inga programmeringskunskaper. Chatten kan integreras med ditt eget supportteam. Det finns även stöd för att konfigurera en bot som automatiskt svarar och för dialog med kunden på webbplatsen. Detta är idealiskt för webbutiker och andra företag som erbjuder olika typer av produkter eller tjänster.
Kritiker inom IT-industrin anser att Hubspot inte är den bästa plattformen för varje enskilt verktyg men som helhet är erbjuder dem den bästa och mest prisvärda plattformen. En av anledningarna till att tjänsten håller sådan hög kvalitet som den gör kan vara att företaget har vunnit utmärkelser bland annat för att vara en riktigt bra arbetsplats att jobba på. Detta både före och efter de mottagit kritik för att ha varit en dålig arbetsplats. Brister som de till stor del har åtgärdat.