Magento är en plattform för e-handel
Många som håller på med webb och e-handel har säkert talats om Magento. Du kan ibland installera den genom webbhotell med deras 1-click installers och det är inte ovanligt att man hittar information om plattformen om man läser på om e-handel och webbutveckling.
Vad är Magento?
Magento är ett CMS (Content Management System) för att skapa webbplatser inriktade på e-handel. Det är en motsvarighet Woocommerce till Wordpress. Fast i det här fallet är hela plattformen dedikerad till e-handel till skillnad från Woocommerce och andra så kallade plugins.
Magento 2 är byggt i programmeringsspråket PHP och baseras på ZEND framework och databaser. De blev uppköpta av IT-giganten Adobe år 2018, samma företag som bland annat utvecklar Photoshop, Premier, Acrobat Reader, för länge sedan Flash Player och andra mycket välkända programvaror. Magento är en plattform med ett aktivt community, många utvecklare och många användare.
Första versionen av Magento nådde end-of-life år 2020, det vill säga det slutade att släppas uppdateringar till den versionen. Därför ska man absolut av kompabilitets- och säkerhetsskäl använda sig av Magento 2 som är den senaste versionen. Det finns 2 olika versioner, en gratisversion i öppen källkod och en kommersiell version som rekommenderas för kommersiella plattformar. Magento 2 har många förbättringar i jämförelse med den första versionen, bland annat förbättrad page caching, skalbarhet på mycket hög nivå och stöd utvalda utdrag i sökmotorerna.
Varför just Magento?
Magento har många olika fördelar, till exempel är det ett bättre och säkrare alternativ för den som tar e-handel på allvar och lyckas generera många kunder. Magento är en av de största e-handels plattformarna (för att bygga webbplatser) i hela världen. År 2020 var ungefär 170 000 av alla världens webbplatser (oavsett inriktning) byggda med Magento. Det motsvarar ungefär 1,4 %.
Några fler mer tekniska och praktiska fördelar är att Magento laddar snabbt, vilket är väldigt viktigt (viktigare än vad man kanske kan tro) för kunder att handla. Sedan är det ett utmärkt alternativ för webbutiker som vill aktivt arbeta med marknadsföring, inte minst teknisk on-page sökmotoroptimering. För den som inte vet, så är sökmotoroptimering en nisch (och industri) där jobbar för att komma upp i det naturliga sökresultatet i Google utan att betala för annonsplatser.
Sedan är Magento inte den enklaste plattformen för nybörjare, men har man lite erfarenhet och teknisk expertis brukar det inte vara något större problem. Detta är en ideal plattform för utvecklare. Vill du skapa en webbutik exakt som du vill ha den utan att använda färdiga mallar, eller satsar på mer storskaliga försäljning så är detta ett utmärkt alternativ.
Sedan har denna plattform avancerad statistik kring saker som ordrar, kunder, skatt och så vidare. Här finns en överblick med mycket data och många olika variabler att tillgå. Vilka produkter säljer bäst exempelvis? Du kanske har ett behov av att dela med dig av din statistik till kunder. Även om Magento är en relativt avancerad plattform för dig som ägare, så finns det goda förutsättningar att göra den mycket användarvänlig för dina kunder och besökare.